El text correspon a l’Assaig
sobre l’enteniment humà, obra més important del filòsof John Locke. El
llibre I introdueix la negació sobre l’existència de les idees innates,
l’experiència és la que dóna origen a les idees i per tant, a l’essència de les
coses en si mateixes.
Locke per justificar que les idees no poden ser innates
defensa que no existeix cap concepte acceptat universalment. Si les idees estiguessin
impreses a la memòria o a la ment, es podrien recordar com argumenta Plató amb
la seva teoria de la reminiscència, en canvi, Locke diu que no poden ser
recordades perquè mai han estat vistes, no posseïm aquesta idea perquè no ha
estat percebuda pels sentits.
Els nens i els idiotes no entenen ni perceben aquestes
idees que haurien d’estar naturalment impreses en l’ànima. El principal
argument és que la percepció i l’enteniment són funcions distintes. Però això
no significa que quan el nen o l’idiota creixin, no puguin entendre les idees.
Si les idees no es troben
impreses de forma natural, no poden ser innates. De la mateixa manera que si estan
impreses no poden ser desconegudes perquè allò que és, és i és impossible que
la mateixa cosa sigui i no sigui.
No pot haver-hi cap preposició a
la ment sense que aquesta hi tingui consciencia. El filòsof explica que les
idees no són innates.
En conclusió, pensar es tenir
consciencia de les idees, aquestes es deriven de l’experiència sensible,
basant-se en l’empirisme no en la raó, tot i que no la nega. El pensament tracta sobre les idees, no sobre les coses
perquè el més immediat és la idea, en canvi, les coses no les podem conèixer en
si mateixes. Per tant, totes les idees es deriven de l’experiència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada